TULOKSEN KÄÄNTÖPUOLI (eli näin sitä tehdään)

TULOKSEN KÄÄNTÖPUOLI (eli näin sitä tehdään)

 

 

”Viime vuoden puolella oli havaittavissa ankarampia hintakampanjoita, asiakkaita on hankittu keinoilla, joita ei pitkään aikaan ole nähty. Asiakkaille on tarjottu esimerkiksi lahjakortteja, ja myyjien palkkoja on korotettu” sanoi markkinajohtajan toimitusjohtaja” Lauantain 3/2-18 HS:ssa. Puhuipa näköalapaikalta täyttä asiaa.

Minua huijattiin 25/1-18. Pahinta on, että vielä laillisesti.

Huavein reitittimeni akku oli ryhtynyt isottelemaan ja tullut kuorestaan maailmaa katsastamaan, eli oli uuden oston aika. Menin toimitusjohtajan firman kauppaan, josta löytyi uusi – akuton – malli runsaan parin sadan hintaan.

Nuori – ilmeisen hyvin – asiansa osaava mies halusi ehdottomasti myydä reitittimen lisäksi minulle – 75-vuotiaalle papparaiselle – työnantajansa viihdepaketin 19,90€:n kuukausihintaan kahden vuoden sopimuksella, ”kun nyt ovat olympialaisetkin tulossa”. Puheessa vilahteli ainakin pari Eurosporttia ja ties mitä. Puheensa tueksi hän näytti TV-ruudulta, mitä paketti sisältää. (=hirveä määrä sitä sun tätä mm:ssa C-More, minkä mainoksen olin jossakin nähnyt ja kaverin luona katsonut formuloitakin). Kyselyyni tulevatko nämä kaikki, hänen vastaus oli ”Kyllä saa”. Tällä välin vaimo – ihmeteltyään viipymistäni ko shopissa – tuli myös katsomaan sisällön ja kuuli keskustelun. Eurosport 2:n ja C-Moren innoittamana lankesin syöttiin lähes 500:n euron hinnasta huolimatta.

Eli myyjä esitteli koko repertuaarin, mitä työnantajansa kauppaa, mutta "unohti" kertoa, että millä lisähinnalla tämän kaiken "saa". Normaalisti minä en saa kaupasta mitään muuta kuin mitä ostan.

Kysymyksessä ei ollutkaan hänen minulle räätälöimä paketti, vaan houkutin minun huijaamiseksi.

Minä pidin itsestään selvänä, että hän esittelee sitä, mitä on myymässä minulle sovittuun 19,90€ kuukausihintaan.

Näinhän tässä kävi. Minusta se on rikos.

Minkäänlaista dokumenttia pakettini kanavista en saanut mukaan.

Tulin siis ostaneeksi ison sian isossa säkissä. Luulin saavani kohtuuhinnalla kohtuullisesti vastiketta. Todellisuudessa minulle myytiin ilmaisohjelmia/minulle tarpeetonta ryöstöhintaan.

.Kotona – googlattuani – ko viihteen sivuille – asia selvisi minullekin.

No ei hätää, sivustolla kerrottiin myös että ko viihteillä on 14 vrk:n irtisanomismahdollisuus. Ei ollut. "Koskee vain etämyyntiä".

Asia oli netissäkin juonikkaasti piilotettu palvelulistan viimeiseen "palveluun" (mikä ei ollutkaan palvelu), jota klikkaamalla tuli maininta tyyliin"irtisanomisoikeutta ei myymälästä ostetuilla pääsääntöisesti ole. Jos on tarvetta, kääntykää myyjäliikeen puoleen".

Käännyin: "Ei ole oikeutta, asiakaspalvelu voi auttaa, tässä n:o..". Ko numerossa kaveri tuntui suhtautuvan ongelmaani myötämielisesti, mutta siirsi puhelun jollekin toiselle, joka ilmoitti, että "myyjäliike hoitaa homman". En lähtenyt toiselle kierrokselle.

Tieto etä- ja myymäläkaupan erilaisesta toimintatavasta olisi pitänyt olla johdanto-osiossa ennen listaa. Toteutus tuntuu tahalliselta huijaukselta. Annetaan mielikuva "kyllähän peruutuskin onnistuu"?

Vuosikymmeniä sitten oli liikkeellä juttu: "Miksi myyntiedustajien pitää olla pitkiä miehiä"? No tietysti sen takia, että ulottuvat kusemaan asiakasta silmään.

Pahimmat "k":t ovat olleet puhelinyhteyden päässä. Näitä varten on säädetty pelisäännöt eli 14 vrk katumusaika. Tämä lienee johtanut nykykäytäntöön eli "k:t" ovat muuttaneet/muuttuneet puhelimesta shoppeihin ja sisään pyrkiviin myyntiedustajiin, jotka "myyvät palveluita hirveän edullisesti, kunhan tökkäät nimesi heti tuohon". Lähdettäessä sutta (="k") karkuun, on karhu (="k":t siirtyneet toiseen paikkaan, ja tehty perustuslain tasa-arvosäädöksen vastainen laki) tullut vastaan.

Ellet ole holhottava, olet vastuussa – täysin riippumatta siitä, miten sinut on allekirjoitukseen valehtemalla houkuteltu. Valehtelemiseksi katson kauppaan oleellisesti vaikuttavien asioiden salaamisen.

Varsinaisen potkun tähän juttuun sain, kun sulatellessani asiaa päässäni, uutisissa kerrottiin ko firman tehneen viimeisellä kvarttaalilla ennätystuloksen.

Fiksut ihmiset oppivat toisten virheistä, eli jos olet ostamassa jotakin jonka käyttökelpoisuutta vähänkin epäilet, hae tietoa netistä, kavereilta ja ko palveluita myyvistä kaupoista ja osta etänä.

HeikkiPeltola1

HeikkiPeltola1
Sitoutumaton Imatra

DI(Vmp)-70, eläkkeellä. Työkseni tehnyt terästä. Katson maailmaa termodynaamisena asiana. Yksinäinen pohdiskelija. Oppinut elämässä, että suuretkin asiat voivat olla normaali älylläkin helposti ymmärrettäviä. Hieman taipumusta epäillä "virallista totuutta".

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu